İbni Kuteybe’nin eserinde yer alan hadislerin çoğu Kütüb-u Sitede yer almaktadır.(16) Günümüzde de bu tür çalışmalar yapılmakta ve bazı haberlerin Kur’an’a arz noktasından hareketle üretilmiş olabileceği söylenmektedir. Nitekim Prof. Dr. Süleyman Ateş, recm ile ilgili haberler ile gelecekten haber veren hadislerin, Kur’anı Kerim hükümleriyle uyuşmadığını ileri sürerek uydurma olabileceğine dikkat çekmektedir.(17) Onun gibi daha başkaları da vardır.
Mütevatir hadislere örnek olarak üzerinde hiçbir ihtilaf bulunmayan namazın farzlarını ile rekatlarını gösterebiliriz. Peygamberimiz(as) namazların kaç rekat kılınacağını göstermiş ve o günden bu güne milyonlarca Müslüman tarafından Peygamberimizden görüldüğü şekilde uygulana gelmiştir. İhtilafsız bir şekilde süregelen bu uygulamaya mütevatir sünnet denir ki bu türden kat’i delilleri icma’ ile karıştırmamalıdır. Çünkü icma’ile sabit olan şeyi, Kitap ve Sünnete dayandırmak gibi bir anlayış mevcut değildir. Netice itibariyle Peygamberimizden rivayet edilen mütevatir sünnetle din tesis edilebileceğini, bir şeyin farz veya haram olabileceğini söyleyebiliyoruz.
Mütevatir haberlerin yalnızca farz olan ibadetler için geçerli olduğu zannedilmemelidir. Peygamber Efendimizin, farz olan namaz ve oruçların dışında sevap kazanmak amacıyla fazladan namaz kılması, oruç tutması, kurban bayramında kurban kesmesi, bayram namazı kılması gibi dinî uygulamaları da ihtilafsız haberler olarak bizlere ulaşmıştır.
 16 İbni Kuteybe Te’vilü Muhtelif-il Hadis. Çeviren: Hayrı Kırbaşoğlu. Kayıhan Yayınları İstanbul-1989  17 Süleyman Ateş. İslam’da Güncel Tartışmalar. Yeni Ufuklar Neşriyat. İstanbul-2002
52
52 |