kimselere tatbik edip etmeyeceklerini aralarında tartışıyorlar. Çünkü hırsız, kelimesi bu yönüyle belirsizlik göstermektedir.
Bildirişmede çok anlamlılık, duygusallık ve belirsizlik gibi dilin kusurlarından sakınmak ve karşı-mızdakinin eksiksiz anlamasını sağlamak istiyorsak, bildirişmenin aksadığı her sahada terimleri yeniden tarif etmek, zihnimizde tasavvur ettiğimiz şeyin anlamını ve kapsamını göstermek zorundayız.
3-BAZI DİNî TERİMLERİN İRDELENMESİ (Ef’ali Mükellefin)
Müslümanların muhatap oldukları dinî emir ve yasakları, bunlara uyulmasının zorunlu olup olmadığı noktasından kısımlara ayırıyoruz. Bu husus yükümlü olduğumuz fiillerin farz, vacip, sünnet, haram, mekruh gibi kavramlar altında toplanmasını ifade ediyor.
Bizim burada, bu terimleri ele alıp bunların üzerine duruşumuzun nedeni, bunların anlamlarının ne olduğunu açıklamak, bunları tarif etmek ve bunlara yeni anlamlar kazandırmak değildir. Bizim amacımız, mezheplerin bütünü ele alındığında bu kavramlarda belirsizliklerin olduğunu, içlerini doldurmada sıkıntıların yaşandığını, mezhepler arasındaki ihtilafların çoğunun bunların anlamları üzerinde tam bir uzlaşmanın olmamasından kaynaklandığını vurgulamaktır. Belirsizlik, ihtilafların başlıca sebeplerinden biridir. Terimlerin belirsizliğinin giderilmesi üzerindeki çalışmalar sadece buradaki terimlerle sınırlı kalmamalı; sevap, günah, günah-ı kebair, mendub, dini hüküm, rüşt çağı, şeriat gibi daha yüzlerce terimin üzerinde durulmalıdır.
19
19 |