I  II  III  IV  V  VI  VII  VIII  IX  X  XI  XII  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25  26  27  28  29  30  31  32  33  34  35  36  37  38  39  40  41  42  43  44  45  46  47  48  49  50  51  52  53  54  55  56  57  58  59  60  61  62  63  64  65  66  67  68  69  70  71  72  73  74  75  76  77  78  79  80  81  82  83  84  85  86  87  88  89  90  91  92  93  94  95  96  97  98  99  100  101  102  103  104  105  106  107  108  109  110  111  112  113  114  115  116  117  118  119  120  121  122  123  124  125  126  127  128  129  130  131  132  133  134  135  136  137  138  139  140  141  142  143  144  145  146  147  148  149  150  151  152  153  154  155  156  157  158  159  160  161  162  163  164  165  166  167  168  169  170  171  172  173  174  175  176  177  178  179  180  181  182  183  184  185  186  187  188  189  190  191  192  193  194  195  196  197  198  199  200  201  202  203  204  205  206  207  208  209  210  211  212  213  214  215  216  217  218  219  220  221  222  223  224  225  226  227  228  229  230  231  232  233  234  235  236  237  238  239  240  241  242  243  244  245  246  247  248  249  250  251  252  253  254  255  256  257  258  259  260  261  262  263  264  265  266  267  268  269  270  271  272  273  274  275  276  277  278  279  280  281  282  283  284  285  286  287  288  289  290  291  292  293  294  295  296  297  298  299 



  Müslümanlığa geçişler yoğun bir şekilde olmasına rağmen Pazar ilçemiz kadar hızlı değildi. Arhavi karyesinde 105 hane, Marmanat'ta 68 hane, Maradit'te 69 hane Hristiyan inancını muhafaza ederken, Viçe'de 17 haneli bir mahalle hariç 172 hane, Sümer'de 51 hane, Batumce'de 24 hane, Kise'nin iki yerleşim yerinde toplam 124 hane Müslümanlardan oluşuyordu. 5 yerleşim yeri olan 129 haneli Gönye karyesi ile 24 haneli Hopa'nın çoğunluğu da Müslümanlığı seçmişti.

  

   B- RİZE'NİN TÜRK VE MÜSLÜMAN KİMLİĞİ

  

   LAZLAR : Lazlar 17. yüzyıl başlarında tamamen Müslüman olmuşlardı. Müslümanlığı topluca benimsediklerinden diğer benzer toplumlarda olduğu gibi anadilleri olan Lazcayı konuşmaya devam ettiler. Osmanlılar, Müslümanlığı toplu olarak kabul eden bölgelere dinlerini öğrenmeleri için hocalar gönderiyor, medreseler kuruyor, fakat bu yeni Müslümanlar dillerini konuşmaya devam ediyordu. Bu usul Atina ve Arhavi kazaları için de tatbik edilmişti.
Lazların ırkı menşelerine gelince; bunlar milattan önceki yıllarda Rion ırmağı çevresinde yaşıyorlardı. Ansiklopediler ve tarihi kaynaklardan bazıları Lazların Kıpçak veya Koman Türklerinden olduğunu iddia eder. Oğuz Türklerinden olan Kıpçaklar, ta Asurlular zamanında (M.Ö. 1183 - 1093) Anadolu'nun Karadeniz kıyılarına kadar gelip yerleşmişlerdi. Batum

  ve çevresini anlatan bölümde bu konuda daha tafsilatlı bilgiler verilmiştir. Bu bölge; Kıpçak ve Bulgar Türklerinden başlayarak, Hun, Hazar, Ağaçeri ve Sabır Türklerinin gelip yerleştikleri yerler olmuştu. Lazlar zaman içinde güneye kayarak Çoruh ırmağının batısına geçtiler ve bugün yaşadıkları yerlere gelip yerleştiler. Lazların Kıpçaklar gibi gök gözlü ve sarışın olmaları gibi fiziki özellikleri, onların Türk soyundan oldukları tezini kuvvetlendir-mektedir.
HEMŞİNLİLER : Hemşin bölgesine ilk gelip oturanlar, Hamedandan gelip Kars ovasına yerleşen Arsaklı'lardır. Bunlara küçük Arsaklılar da denir. Türk soyundan olan bu kavim, 4. yüzyıl başlarında Hristiyanlığı kabul etmişlerdi. 7. yüzyılda Ateşperest İranlıların baskısından kaçarak Hemşin'e gelip yerleştiler. Hemşin önce Bizans’a sonra da Trabzon İmparatorluğuna itaat etti. Hemşin, Trabzon İmparatorluğuna itaat etmekle birlikte zaman zaman İspir'le irtibatlı oldu ve dolayısıyla sahil kesiminden daha önce Müslümanlıkla tanıştı. Tahrir defterlerinin tespitlerine göre Hemşin'de 457

  92

  

 


92
Önceki                  Sonraki