I  II  III  IV  V  VI  VII  VIII  IX  X  XI  XII  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25  26  27  28  29  30  31  32  33  34  35  36  37  38  39  40  41  42  43  44  45  46  47  48  49  50  51  52  53  54  55  56  57  58  59  60  61  62  63  64  65  66  67  68  69  70  71  72  73  74  75  76  77  78  79  80  81  82  83  84  85  86  87  88  89  90  91  92  93  94  95  96  97  98  99  100  101  102  103  104  105  106  107  108  109  110  111  112  113  114  115  116  117  118  119  120  121  122  123  124  125  126  127  128  129  130  131  132  133  134  135  136  137  138  139  140  141  142  143  144  145  146  147  148  149  150  151  152  153  154  155  156  157  158  159  160  161  162  163  164  165  166  167  168  169  170  171  172  173  174  175  176  177  178  179  180  181  182  183  184  185  186  187  188  189  190  191  192  193  194  195  196  197  198  199  200  201  202  203  204  205  206  207  208  209  210  211  212  213  214  215  216  217  218  219  220  221  222  223  224  225  226  227  228  229  230  231  232  233  234  235  236  237  238  239  240  241  242  243  244  245  246  247  248  249  250  251  252  253  254  255  256  257  258  259  260  261  262  263  264  265  266  267  268  269  270  271  272  273  274  275  276  277  278  279  280  281  282  283  284  285  286  287  288  289  290  291  292  293  294  295  296  297  298  299 



  dağlara yerleştirdi. Rize’nin güneyindeki dağlara. Balkar ve Barkar dağı denmesi bundandır.

   52-428 yılları arasında Romalılara karşı bir uc beyliği halinde kurulan Küçük Arsaklılar sülalesinden yukarıda bahsetmiştik. Iğdır- Kars ovasına yerleşen bu Arsaklıların hükümdarı II. Ardaşeş ahalisini çoğaltmayı dilemiş ve Partlı hükümdarı Arsak’ın (M.Ö.250-247) Horasandan getirdiği ve Hamedan’a yerleştirdiği “Manua” adlı pehlivan yapılı yiğidin uruğunu ülkesine yerleştirmişti. Bu uruğa Hamad hanedanı anlamında “Amad-Uni” denildi. Bunların İran literatüründe “Manua’lar da denilmektedir. “İşte bu Horosanlı Türkmenler, sonradan ateşe tapan Sasanilerin baskısından kaçarak Bizans idaresindeki Rize bölgesine gelip (620 yılları) Hemşen-Hemşin’e yerleşerek adlarını bölgeye vermişlerdir.” Buraya Hamadanlılar, Hamadandan gelenler anlamında Hemşin denmiştir. Küçük Arsaklılar kralı III. Tridat (286-330) kendisini “dönük” hastalığından kurtaran “Anak” oğlu Aziz Gregor’un minnettarı olarak Hıristiyanlığı kabul etmiş ve 301 yılında vaftiz edilmişti. Horosanlı Süren-Paklav soyundan “Anak” oğlu Aziz Gregor’un kurduğu mezhebe yukarıda belirttiğimiz gibi Gregoryan mezhebi veya düz Ermenilik denir. İşte Hemşinliler, bu din ve mezhebin mensubu olarak 626 yılında buraya gelip yerleşenler, Horosan’dan Hamedan’a, oradan Arsaklı ülkesine, Arsaklı ülkesinden ateşperest Sasanilerin zulmünden kaçıp Hemşin’e gelenlerdir.

  

   F- BİZANS DÖNEMİ (395-1204)

   Roma İmparatorluğu doğu ve batı diye iki İmparatorluğa ayrılınca Rize Doğu Roma İmparatorluğunun sınırları içinde kaldı. Doğu Roma İmparatorluğunun (Bizans İdaresi) ilk yıllarda Trabzon ve havalisini Pontus Polemaniaus Vilayeti içinde yer alıyordu. Bu günkü Rize vilayetinin batı kısımları bu vilayete bağlı iken, Rize’nin doğu kesimi ve Artvin, Lazika vilayeti veya Lazika Krallığına bağlı bulunuyordu. Doğu Roma egemenlik sahasında yer alan Lazika Krallığı en güçlü döneminde Kafkas dağlarına kadar uzanıyor ve kralları Roma İmparatorluğu tarafından tevcih ediliyordu. Daha önce de söylendiği gibi Lazika Krallığı Roma İmparoturuna vergi vermiyor fakat imparatorluğun doğu sınırlarını koruyordu.

   Bizans’ın ilk dönemlerinde Rize’yi anlatırken Rize’yi ikiye bölen idari taksimata göre hareket edilecektir. Önce Trabzon’u merkez alan Pontus Polemoniaus Vilayetine, sonra da Sohum’u merkez alan Lazika Eyaletine göre. Çünkü Rize’nin durumu doğusu ile Lazika’yı, batısı ile Trabzon’u ilgilendiriyordu.

  27

  

 


27
Önceki                  Sonraki