I  II  III  IV  V  VI  VII  VIII  IX  X  XI  XII  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25  26  27  28  29  30  31  32  33  34  35  36  37  38  39  40  41  42  43  44  45  46  47  48  49  50  51  52  53  54  55  56  57  58  59  60  61  62  63  64  65  66  67  68  69  70  71  72  73  74  75  76  77  78  79  80  81  82  83  84  85  86  87  88  89  90  91  92  93  94  95  96  97  98  99  100  101  102  103  104  105  106  107  108  109  110  111  112  113  114  115  116  117  118  119  120  121  122  123  124  125  126  127  128  129  130  131  132  133  134  135  136  137  138  139  140  141  142  143  144  145  146  147  148  149  150  151  152  153  154  155  156  157  158  159  160  161  162  163  164  165  166  167  168  169  170  171  172  173  174  175  176  177  178  179  180  181  182  183  184  185  186  187  188  189  190  191  192  193  194  195  196  197  198  199  200  201  202  203  204  205  206  207  208  209  210  211  212  213  214  215  216  217  218  219  220  221  222  223  224  225  226  227  228  229  230  231  232  233  234  235  236  237  238  239  240  241  242  243  244  245  246  247  248  249  250  251  252  253  254  255  256  257  258  259  260  261  262  263  264  265  266  267  268  269  270  271  272  273  274  275  276  277  278  279  280  281  282  283  284  285  286  287  288  289  290  291  292  293  294  295  296  297  298  299 



  iki sıra, tek odalı dükkanlar olduğunu, pazar yerinde giysiler, her renkten ayakkabılar, bakır mutfak eşyaları ve demir araçları satıldığını, zenginler para ile alışveriş ederken, köylülerin yanlarına getirdikleri üzümleri satınca ancak bir şey alabildiklerini söyler. Buradaki kadınların "diğer yerlerdeki gibi hiç de ürkek ve örtünmüş olmadıklarını" belirtir.
Koch, Pazar ilçemizdeki tarihi eserlerden bahsederken "Buradaki Kız Kulesi, Çerkezlerin Karadeniz kıyılarına yaptıkları baskınlara karşı bir kaçış yeri olmak üzere Türkler tarafından yapılmış olmalıdır" görünüşünü ileri sürer. Romalılar zamanından kalma az sayıda kalıntıdan birinin de "ilk koruma kalesinin izleri" olduğunu iddia eder. Pazar'ın Atinalıların kolonisi olmadığını, buna karşı Atina diye adlandırılmasının nedeninin, burada bulunan Athena Tapınağı olduğunu belirtir.
Pazar'dan doğuya doğru, kayıklarla gezisini sürdüren seyahat heyeti, yarım saat sonra Bulep Beyinin konağına gelir. Bulep Beyinden doğuya seyahat etmek için kayık ve kılavuz istenir. Bulep Beyi elinde bir doğanla misafirleri karşılar ve onları bir gece evinde misafir kalmaya ikna eder. Bulep Beyinin misafirperverliği, ailesi üzerindeki otoritesi, genç eşinin tercüman vasıtasıyla yapılan sohbetlerde hiçbir çekingenlik göstermemesi ve konağın zenginliği, Koch'un dikkatini çeken hususlar olur.
Bulep'den sonra Fırtına deresinin sağ tarafında yer alan Artaçin Ova Beyinin evine misafir olunur. Burada yenilen yemekten sonra hemen kalkılır ve Viçe Ova Beyinin evine yatıya kalmak üzere hareket edilir. Yol üzerinde bulunan bütün beylere uğrayarak Batum'a kadar gelen Koch, bölgenin tarihi ile de ilgilenir. Çeşitli yazarları kaynak göstermek suretiyle şunları söyler :
"Bundan şu görünüyor ki, Lazlar P(r17)okops zamanında Phasis'in güneyinde bugünkü Guriyen'de oturuyorlardı ve büyük bir olasılıkla bu yaban ve konuksevmez halkın sınırında Petra kurulmuştu. Tzanen ya da Çanen, ki bunlar bu günlerde Yeşilırmak'ın alt bölgesinde oturuyorlar ve onlar önceleri Çoruh'un kaynağına kadar olan tüm Pontus bölgesine yayılmışlardı."
İlkçağ tarihçileri, Tzan ve Çanlar'ı Rize bölgesinde gösterirken sonraları Canik diye isimlendirilen bölge, Samsun olmuştur. Çoruh nehrinin doğusunda bulunan Lazlar da Çoruh nehrinin batısına geçmişlerdir.

  

  

  

  17 -Prokops, 527-531 yılları arasında Bizanslılarla İranlılar arasında yapılmış olan savaşlara katılmış Bizanslı bir tarih yazarıdır. 140

 


140
Önceki                  Sonraki